Para Bunda Sempetkan Membaca Ini!! Waspada Penyakit Yang Keluar Akibat Tidak Menjaga Pantangan Setelah Melahirkan…

Para Bunda Sempetkan Membaca Ini!! Waspada Penyakit Yang Keluar Akibat Tidak Menjaga Pantangan Setelah Melahirkan…



Pernah dengar atau baca mengenai tombong? Pastinya tidak pernah. Al-maklumlah perkara yang melibatkan kelompok wanita untuk yang sudah pernah bersalin. Walau bagaimanapun, ada intinya juga golongan suami mengambil tahu mengenai tombong ini.

Bila si isteri tidak menjaga pantangnya, si suami wajiblah membantunya. Keduanya sama membuat perlindungan dan menolong supaya perkara ini tidak berlaku pada isteri tercinta. Apabila tidak dijaga dan tombong terpaksa sekali dipotong, mungkin saja saja tersebut kali terakhir si isteri mengandungkan zuriat keturunan suaminya.

Cerita keluar tombong (ra*him). Mudah-mudahan jadi pengajaran pada semua.

Dulu saya tidak pernah tahu ‘tombong’ apakah itu. Bila sebut tombong, saya fikirkan serombong kapal. Rupa-rupanya salah.

KISAH 1

Pertama kali saya mendengarnya dari mak mentua yang selalu cerita di zaman kanak-kanaknya dia pernah ternampak seorang nenek yang membersihkan pakaian di pinggir sungai sembari mencangkung, akan ternampak tombongnya keluar. Sambil tertanya-tanya apa yang diliatnya itu, sembari itu juga tombong itu berayun kesana sini seperti buai.

Balik ke rumah, arwah nenek suami memberitahu mak mentua bahawa itu yaitu tombong. Orang perempuan yang tidak menjaga pantang dan yang main-main dalam pantang, tersebut hasilnya.

Sampai saat ini mak mentua memang selalu ingatkan mengenai keluar tombong ini. Untuk orangtua dulu, sekali dah keluar tombong, memang tamatlah manfaat sebagai seorang wanita. Dah tidak dapat buat apa. Pergi hospital, potong saja.

KISAH 2

Bisa kongsi bagaimana anda berpantang? Apa pendapat mak dan orang sekitar anda tentang berpantang selepas bersalin? Mesti atau mengada-ngada atau kolot?

Kisahnya, ada seseorang sahabat baik arwah ayah yang merangkap sahabat baik keluarga yakni seorang pakar urut saraf. Pakcik Hassan namanya, menetap di Gombak. Pakcik Hassan buka tempat urutan saraf. Arwah mak pada Pakcik Hassan juga memanglah seseorang bidan tersohor. Jadi otomatis, Pakcik Hassan narasi yang dia banyak juga belajar dari mak dia mengenai orang perempuan.

Untuk pengetahuan, Pakcik Hassan tidak buat urutan bersalin. Hanya mengurut buat mereka yang terserang slipdisc, jatuh, lumpuh dan kes-kes kritikal yang lain sahaja.

Sehari, dari biliknya rumah sewanya yang sederet dengan pelajar UIA lain, Pakcik Hassan terhidu bau suatu hal. Makin lama makin kuat, kembang kempis hidung dia menahan bau itu. Demikian kuat, baunya seperti bangkai seperti membikinkan dia alami pening kepala.

Tiba-tiba pintu bilik diketuk awal. Umumnya Pakcik Hassan akan menunggu isteri datang menemankan dia mengurut hingga malam. Waktu mengurut belum bermula lagi waktu saat pintu diketuk.

Dibuka pintu, tengok ada seseorang perempuan muda dan ibunya datang. Perempuan itu menangis-nangis menahan kesakitan. Bau busuk ketika itu betul-betul begitu tajam dan teruk! Dah tidak terkata apa, cuma pengucapan minta tolong sahaja dari perempuan muda ini yang berumur 21 th..

Menurut ibunya, anaknya telah tidak dapat menangis sakit dan menangis kerana keluar tombong. Bau tadi rupanya hasil dari tombong terkeluar tadi. Pikirkan demikian busuknya bau sampai dari jauh dapat juga terhidu.

Kamu dapat memperoleh 100 juta per hari dengan teknik ini

” Pantang jenis mana? ” masalah Pakcik Hassan.

” Dia memanglah tidak perduli cara berpantang yang benar. Untuk dia, berpantang itu demikian kolot, old fashion dan mengada-ngada. Jadi karena mahu mengasyikkan dia, malas jagalah anak waktu dalam pantang, dia beli saja makanan di kedai luar. Mi goreng, nasi goreng, sup sayur, ayam goreng dan pelbagai lagi. Untuk dia, kalau anak kenyang, bayi cukup susu, sudah, ” kata ibunya.
” Suaminya mana? ” masalah Pakcik Hassan lagi.

” Suaminya sudah keluar dari tempat tinggal sebab tidak tahan bau bangkai. nak tolong isteri, jauh sekali. Yelah, keduanya sama muda, isteri tidak dapat gunakan, keluarlah rumah, ” terang si ibu.

Dalam keadaan serba salah, Pakcik Hassan menerangkan bahawa isteri dia belum datang. Tetapi ibu perempuan itu merayu-rayu agar anaknya dibantu. Sudah pergi ke hospital tetapi bakal dipotongnya tombong itu. Tidak tahu dan tidak pasti sama ada itu memanglah jalan terakhir atau tidak.

Pakcik Hassan juga pergi ke farmasi untuk beli sarung tangan dan beberapa perkakasan lain. Lantas balik pada awalnya ke biliknya untuk memulakan rawatan (rawatan pertama dan terakhir kes sebegini yang Pakcik Hassan buat atas sebab belas kasihan).

Selesai mempersiapkan diri, Pakcik Hassan tolak tombong itu masuk kedalam! Akibat sangat sakit, perempuan muda itu pengsan. Selepas diurut, ditungku dan disapu ubat, 30 minit lantas barulah perempuan itu sedarkan diri.

Tahu apa pengucapan pertama yang keluar dari mulut dia?

” Nak nasi, pakcik. “

Rupa-rupanya sebab tak tertanggung sakit keluar tombong, jadi sampai tak lalu makan demikian hari. Kasihan benar.

Jika dengar cerita Pakcik Hassan, memanglah dapat naik bulu roma menahan ngeri. Bersalin juga sakit, ini dapat tombong tidak diterima masuk dalam pada awalnya lewat langkah paksa. Tidaaakkk!! Mendadak rasa jelly-jelly kaki.

Apa kisahnya selepas itu? Saya juga tidak paham, tidak ajukan pertanyaan juga Pakcik Hassan sama ada dia ada bersua awal mulanya dengan perempuan muda itu atau tidak. Saya berharap ibunya sedar demikian utamanya yang ‘kolot’ ini.

KISAH 3

Jagalah diri dan kesihatan dalaman baik-baik. Saya pernah rasa sakit r4him jatuh (belum sampai step tombong), sakit urat yang teruk, meroyan hampir hilang akal.

Walau ada mak serta mak mentua yang banyak berpesan, tetapi sebagai orang muda, kita ada waktu sombong kita juga.

Banyak jamu dan ubat yang dijual di market. Dapat tetapkan mana yang terbaik. Saya sendiri juga sudah mencuba pelbagai jenama terlebih dulu terserang bising dengan mak. Ada yang pas, ada yg tak. Tetapi yang paling utama dah tahu perbezaan dan kesan pada badan.

Pada jamu yang pernah dipakai :
* Saya gemari Jamu Susuk D4ra sebab saya beli, makan mengikut saran yang diperoleh dari seller yang peramah orangnya dan baik.
* NR juga saya pernah cuba. Dapat hadiah dari sepupu abang ipar. Saya pas dengan product itu. Consultation juga saya dapat dengan benar.
* Ambar Kenanga juga sempat dikonsumsi tetapi tidak cocok. Tak pasti sama ada jenama ini masih tetap bentuk atau sebaliknya.
* Mak D4ra sempat juga dikonsumsi. Sangat panas dan sentiasa dahaga. Kesibukan bekerja ketika itu membikinkan saya selalu terlupa minum air. Juga tidak pasti sama ada jenama ini masih tetap bentuk atau demikian sebaliknya.
* Makjun homemade paling pas dan terkesan dengan saya yakni dari Terengganu. Makcik abang ipar yang buat. Tetapi sekarang ini dah tak buat. Sayangnya.
* Makjun Mekah juga saya pernah makan. Cocok juga tetapi senantiasa lupa simpat, jadinya naik berkulat. Tetapi saat ini saya lebih selesa bercemu.
Para Bunda Sempetkan Membaca Ini!! Waspada Penyakit Yang Keluar Akibat Tidak Menjaga Pantangan Setelah Melahirkan… Para Bunda Sempetkan Membaca Ini!! Waspada Penyakit Yang Keluar Akibat Tidak Menjaga Pantangan Setelah Melahirkan… Reviewed by Unknown on 04.37 Rating: 5